top of page

Nieuwe start - nieuwe groepen

Wat is er veranderd?

- Bij de eerste opstart kozen we ervoor om 3 groepen kleuters te mengen met 2 groepen van het eerste leerjaar. Dit vroeg veel van mij als juf omdat er geen vaste groepen waren die 2 wekelijks kwamen. Om toch meer structuur te creëren, konden er nu dus minder kleuters deelnemen. Maar niet getreurd, want na de kerstvakantie kunnen we de groepen weer herbekijken. Nu werk ik dus wel met 2 vaste groepen die elk 2 keer per week naar Onsplek komen! Heerlijk!

- Afscheid van CLS flitsen: In mijn agenda nam ik verschillende vormen op van coöperatief leren. Ik had besloten om dit op te bouwen, maar aan flitsen kwam ik niet toe. Gezien de tijd die ik heb, besloot ik om het flitsen dan ook te schrappen. Zo kan ik voldoende diepgang in de andere werkvormen blijven voorzien.

- Vrijblijvend versus verplicht: binnen het hoekenwerk wordt in er in de verschillende hoeken steeds materiaalverrijking voorzien naargelang de doelstellingen / woordenschat vanuit het verhaal. Ik vind het heel moeilijk om een goed evenwicht te vinden tussen het "vrij" spelend leren en het verplichten van een hoek. Daarom start ik nu tijdens het hoekenwerk met een "verplicht kwartier" met de time timer en dan is er daarna nog een "vrij" kwartier over om nog even in een hoek naar keuze te gaan spelen/werken. Zo kan ik een gevarieerd aanbod voor elk kind zelf ook beter opvolgen.


Wat valt me op met een nieuwe start?

De ene groep zijn kinderen die allemaal reeds in Onsplek zaten. In de andere groep zijn veel nieuwe gezichten. Door hen tijdens werkvormen samen te zetten met kinderen die de werking van Onsplek wel al kennen, loopt dit best vlot! Wat sterk opvalt is dat de luisterhouding nog beduidend moeilijker is voor de nieuwe leden. Dit contrast bevestigd wel de knappe stappen die de Onsplek'ers reeds zetten!

Ook in de winkelhoek vraagt dit even terug wat aandacht om de afspraken en mogelijkheden te duiden, maar dankzij de kinderen die het reeds kennen, lukt dit vrij vlot! En het is ook voor hen een leermoment om zich duidelijk uit te drukken naar de nieuwe leden.




30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page