top of page

Concreet met executieve functies aan de slag

Executieve functies inzetten, is zelf dingen in handen nemen... maar hoe laat je dit de kinderen zelf concreet doen?


De Breindhelden benoemen de executieve functies als krachten. Dit leek me een mooi uitgangspunt om te gebruiken in Onsplek.


bv. Ik vind het moeilijk om mijn activiteit af te ronden en te starten met opruimen? Dan neem ik alvast het kaartje 'STOPKRACHT' mee.


bv. Jij mag vandaag mee de tijd in het oog houden en het opruimen aankondigen. Weet je nog om hoelaat we opruimen? Waar staat de grote wijzer dan?

Ik geef jou alvast de 'TIJDKRACHT' om dit te kunnen doen.



Zo koppelde ik de krachten aan mijn dagverloop én aan bepaalde systemen. "Tijdkracht" bij bv. zandlopers, "plan- en regelkracht" bij bv. het planbord voor het hoekenwerk, "gevoelskracht" bij het rust-verbindingsmoment op het einde van Onsplek, ...

Hier kan je zien hoe de daglijn eruit ziet:


Planbord


De kinderen kunnen zelf de krachten nemen en terughangen wanneer ze willen en soms geef ik de krachten aan hen of doet een vriendje dat om te helpen.

We gebruiken dit ook in het reflectiemoment om meer zicht te krijgen op wat te krachten inhouden en wie welke krachten al eens kan gebruiken en hoe we dat dan aanpakken.


Het mooie is dat iedereen wel eens één van de krachten kan gebruiken. Ikzelf ook ;).

Zo is er een hele sterke kleuter in Onsplek die steeds de eerste wil zijn, steeds aan het woord wil blijven, moeilijk haar beurt kan afwachten. Ze heeft ook nog een geheugensteuntje nodig om "stopkracht" in te zetten. Een leerling van het eerste leerjaar kan zich heel moeilijk concentreren en weet dat van zichzelf. Hij neemt voor hij aan een taakje begint zelf de "aandachtkracht" mee.


Executieve functies zijn vaardigheden waar we een leven lang in leren, maar het begint bij bewustwording. Door het visueel te maken en het taal te geven wordt het echt en is het makkelijker om hier bewustzijn rond te ontwikkelen.





69 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page