top of page

Genoten van de eerste week!

Betrokkenheid, verschillende dynamieken en de uitdagingen van een goede luisterhouding...


Omdat er bij de kleuters veel kinderen in aanmerking kwamen voor Onsplek zijn we toch gestart met 3 verschillende groepen. De kinderen van het eerste leerjaar komen 2 keer per week in de namiddag. 1 groep kleuters komt ook 2 wekelijks en dan zijn er 2 groepjes kleuters die maar 1 keer per week aansluiten bij het eerste leerjaar.

Benieuwd hoe groot de invloed zal zijn op groepsvorming én of je een duidelijk verschil zal kunnen merken of kleuters 1 of 2 keer per week komen?

Waar heb ik het meest van genoten?

- kinderen die erg teruggetrokken in het eerste leerjaar zitten, durven het woord te nemen in de klas! De kleuters vinden echt de nodige uitdaging in de klas en genieten van het aanbod.

- de werkvormen placemat en om de beurt zetten écht aan om een goede luisterhouding aan te nemen en je merkt dat de kinderen de individuele verantwoordelijkheid en aanspreekbaarheid voelen. Ze herhalen bijvoorbeeld nog eens snel met een fluisterstemmetje "dat was toch wat jij zei, hé?" net voor ze aan de beurt komen om over hun maatje te vertellen.

- 3 keer hetzelfde aanbod en toch anders... Een groep die alles rustig aan het opnemen was en vaker om bevestiging vroeg (voor mij ook de eerste groep, dus misschien een spiegel naar mezelf als juf?), de andere heel onderzoekend en 1 heel vrije groep. Bij alle 3 de groepen voelde ik wel een zeer grote betrokkenheid en de kinderen gingen heel doelgericht in de hoeken spelen, zonder hierbij instructies te moeten geven op voorhand.



Wat heb ik gedurende de week aangepast / zal ik aanpassen?

- De gevisualiseerde klasafspraken lekker dichtbij hangen in de kring, dan kan ik er heel snel naar verwijzen én ik gebruik ze automatisch veel vaker

- Bij placemat in het begin een kort en eenduidig antwoord. De eerste dag nam ik het breed: wat heb je onthouden van wat de anderen leuk vonden om te doen? Dit neemt veel tijd in beslag. De tweede dag was dan ook de vraag wat vindt jouw maatje (degene waarmee je samenzit aan de placemat) het leukst om te doen. Een kort eenduidig antwoord dat het overleg makkelijker maakt. We overlopen toch terug klassikaal dus alles komt nog eens aan bod! En de essentie luisteren naar de anderen en elkaar leren kennen gaat zeker niet verloren!

- In de winkel kunnen ze letters en producten kopen. Met de letters gaan ze erna in de lees- en schrijfhoek terug aan de slag. De andere producten sluiten aan bij de doelen om te leren rekenen en wegen, maar je voelt de drang bij de kinderen... wat nu met deze producten? Zullen we aan deze tafel even eten? Hier moet ik toch nog een oplossing voor bedenken... ideeën???



36 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page