top of page

En dan komt zelfregulerend vermogen ...

Door met het prentenboek aan de slag te gaan, was er steeds een gericht aanbod naargelang het aspect dat belicht werd. Ik voelde dat ik zoekende was in de vrijblijvendheid en het verplichten van de verschillende opdrachten die dag aangeboden werden. De kinderen van het eerste leerjaar liet ik vaak starten met het "extra" aanbod in een soort doorschuif zodat zij het zeker gedaan hadden, maar niet alle kleuters kwamen steeds aan alle opdrachten van die dag toe.

Erg, niet erg.... dat laat ik even in het midden. Waar ik vanuit dit gevoel wel iets verder mee wilde, was het zelfregulerend vermogen van alle kinderen in Onsplek. Ik heb ze namelijk weken alles voorgeschoteld en ik vind het belangrijk dat kinderen ook zelfstandig taken in handen leren nemen en afwerken. Daarom lanceerde ik een takenblad. 3 opdrachten die ze zelf over 3 Onsplekmomentjes konden spreiden.

Afspraken:

- je kiest zelf wanneer je de 3 taken doet (alle 3 in 1 dag, elke keer 1, alle taken de laatste dag,...)

- als je een taak start, maak je ze af. Je toont het en mag daarna je naam doorstrepen op het takenblad

- de laatste dag moeten de 3 taken afgewerkt zijn.


Leuk en leerrijk om te zien hoe bepaalde kinderen kiezen om de 3 taken diezelfde dag nog proberen rond te krijgen. Bij de reflectie hierover krijg je dan dingen te horen als:

"Ik had er gewoon zin in, juf!"

"Dan heb ik volgende keer rust."

"Ik wil nog wat in de hoeken kunnen spelen, want daar had ik nog te weinig tijd voor."

Kinderen die de eerste dag nog geen taakje maakten, vroeg ik ook of ze de volgende Onsplekdag wel een taakje zouden doen en welk dit dan zou zijn? Of waarom ze alles de laatste dag zouden willen doen? Of ze zeker zijn dat ze alles dan zullen rondkrijgen? Zo denken ze na over hoe ze het de andere dagen de taken zullen inplannen.


Het geeft me in elk geval weer een beeld van het taakgedrag van kinderen en hun denken en reflecteren hierover. En voor de kinderen roept het op tot initiatief nemen, plannen, taken aanvatten en afwerken, keuzes maken, ...





20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page