top of page

De winkel uitgelicht



In de winkel werken we aan heel wat doelen. Deze hoek biedt zoveel mogelijkheden én hij is realistisch waardoor het de kinderen heel hard aanspreekt om net zoals mama en papa inkopen te gaan doen. Dit refereert al meteen naar de ontwikkeling van oriëntatie op de samenleving (WO).







Ontwikkeling van wiskundig denken

* Producten te koop met een vaste prijs: inzicht in getallen en hoeveelheden

* Producten te koop per gewicht: inzicht in wegen (in aantal krijg je minder knikkers dan strikjespasta voor hetzelfde gewicht)

* Letters te koop aan 1 euro per stuk: als ik 3 letters koop, hoeveel betaal ik dan?



De kinderen kunnen product per product afrekenen en zo kleine bedragen tot 5 euro afrekenen. Ze kunnen ook kleine bedragen proberen combineren en komen zo reeds tot rekenen.

Of oei... ik heb enkel een 2 euro stuk en het kost maar 1 euro... hoeveel krijg ik dan terug?

Zo wordt er gedifferentieerd en kan iedereen in de winkel zijn/haar weg vinden.

Ohjee, ik heb niet genoeg geld bij. Welke producten leg ik terug?



Taalontwikkeling

* De prijzen en prijslijsten "lezen" en interpreteren vraagt best wat concentratie.

* De kinderen kunnen aan de hand van een boodschappenlijstje letters kopen. Kan ik de juiste letters terugvinden? Of vraag ik hulp aan een vriendje?

Achteraf nemen ze de letters mee naar de leeshoek. Hier zoeken ze uit welk woord ze met de letters kunnen vormen.

* De kinderen kruipen in hun rol van koper of verkoper en gaan met elkaar in interactie.

* Via de telefoon of walkie talkie doen ze gerichte gesprekken: bellen naar het klasnummer, levering aanvragen voor producttekorten in de winkel via de walkie talkie.



Mediakundige ontwikkeling

*QR-codes: De producten hebben een QR-code. Deze kunnen de kinderen scannen met de iPad en dan komen ze bij de productinformatie én de juiste prijs terecht.

Bij sommige producten staat de prijs er reeds op. Bij andere niet.. dat heb je in de winkel toch ook wel eens voor, niet? Zo zijn ze wel verplicht om de code te scannen en de juiste prijs aan te rekenen. Je kan deze codes ook bij mijn materialen terugvinden als PDF bestand. (afdrukken op stickerfolie en je kan aan de slag).

*Walkie talkie hanteren: de kinderen moeten technische handelingen correct uitvoeren om de walkie talkie te kunnen gebruiken.


Motoriek

*geldbeugeltjes met verschillende sluitingen

*Verschillende soorten schepjes en knijpers voor de producten per gewicht

*mika-zakjes in verschillende maten waar ze de verschillende materialen per gewicht in doen





Tenslotte komen er ook tal van persoonsgebonden doelen aan bod:

*ontdekken dat je elkaar nodig hebt om tot spel te komen

*samenwerken - elkaar helpen

*beurt afwachten

*regels en afspraken naleven

*...



Kortom het is een hoek waar je zoveel mee kan doen en in kan variëren.

Hebben jullie nog leuke ideetjes of aanvullingen?


79 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page