top of page

De kracht van brieven schrijven

Sinds het begin van Onsplek hebben de kinderen de kans om brieven te "schrijven" en op te sturen. De eerste brieven in het begin van het jaar waren soms een vluchtige tekening, want de postzegel kleven en de brief in de postbus steken was een hele nieuwe ervaring. Dit bouwde ik op naar meer nadenken voor wie een brief bestemd is en welke boodschap je dan ook wil overbrengen. De kinderen schrijven de boodschappen na en noteren op de enveloppe voor wie de brief bestemd is en van wie de brief komt. Met het boek "de 7 postbodes" als thema maakte ik een stappenplan om zelfstandig heel concreet de brieven te versturen. (deze kan je via deze link bij de materialen terugvinden)

Ik gebruik stickervellen (etiketten) om de postzegels op te printen. Zo kunnen de kinderen deze gemakkelijk zelf hanteren.


Het is iets dat je gemakkelijk in je klas kan toevoegen en ik heb er alleen maar superervaringen mee!

  • De kinderen zijn enthousiast en gaan betrokken aan de slag.

  • Ze denken bewust na welke boodschap ze willen overbrengen.

  • Ze doen ervaring op met letters - schrijven - betekenis geven aan woorden.

  • Ze genieten ervan dan hun brief echt door de postbode gebracht wordt.

  • De ontvangers van de een echte brief zijn steeds blij verrast, dankbaar en benieuwd.

  • Als ik zelf een brief ontvang, stuur ik graag ik terug met enkele gepersonaliseerde opdrachtjes. Dan zie je de kinderen nog meer glunderen als ze post terugkrijgen!

En je mag als leerkracht postbode spelen! Ik vind het zelf heel leuk om er de magie in te houden!





24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page